Wycieczki Planowane
USA
Alaska
Arizona
California-Południe
California-Północ
Colorado
Floryda
Hawaje
Maine (Jesienią)
Nevada
Oregon
Nowy Meksyk-Teksas
Utah
Washington State
Kanada
Gory Skaliste
Wyspa Sw. Edwarda
Meksyk
Jukatan
Ameryka Cent.-Karaiby
Kostaryka
Dominikana
Afryka
Namibia-Botswana
Azja
Chiny
Wietnam-Kambodża
Turcja
Japonia
Tailandia-Burma
Ameryka Poludniowa
Peru
Argentyna
Chile
Europa
Chorwacja
Francja
Islandia
Norwegia
Polska
Włochy
Australia - Oceania
Australia
Nowa Zelandia
|
|
|
Jak Fotografować
w
HDR |
|
|
Prześwietlone niebo bywa najczęstszą niedoskonałością
zdjęć krajobrazowych. Nie zawsze udaje się uniknąć
nieba, lub zastosować filtr szary gradacyjny. Nie jest
także rozwiązaniem ustawienie ekspozycji na niebo, gdyż
tracone są szczegóły w cieniach. Podobe problemy
występują w wielu innych sytuacjach podczas
fotgrafowania scen z dużym kontrastem.
Dzieje się to tak z powodu braku zdolności aparatów
fotograficznych do rejestracji pełnej rozpiętości
tonalnej fotografowanej sceny, która pozwoliłyby
zarejestrowć szczegóły zarówno w najjaśniejszych jak też
w najciemniejszych obszarach na jednym zdjęciu. To
jednak nie wszystko, bo nawet gdyby udało się takie
szczegóły zarejestować, to aby ludzkie oko mogło je
zobaczyć potrzebny jest jeszcze sprzęt do wyświetlania,
lub do druku obrazów o wysokiej rozpiętości tonalnej.
Pomimo bardzo szybkiego rozwoju fotografii cyfrowej nie
udało się jak dotychczas stworzyć matrycy aparatu,
monitora, drukarki, czy papieru, które
zapewniałaby rejestrację lub wyświetlanie pełnego zakresu tonalnego
każdej dowolnej sceny na pojedynczym zdjęciu. Wydaje
się, że w najbliższym czasie czeka nas na rynku sprzętu
fotograficznego wyścig podobny do tego jaki był niedawno w ilości
megapikseli. Wiele ograniczń i sceptyczna postawa wielu
fotografow sprawia, że tzw. fotografia HDR (ang. High
Dynamic Range - wysoka rozpietość tonalna) nie jest na
razie przyjmowana z wielkim entuzjazmem. Fotografia HDR
bazująca na programie komputerowym jest obecnie jedynie
obiecującym połśrodkiem. Jakie są perspektywy
rozwiązania komleksowego dowiemy się nieco poźniej.
Co to jest fotografia HDR.
High Dynamic Range jest to metoda tworzenia
obrazów o ropiętości tonalnej znacznie szerszej od
rejestrowanej przez aparat na pojedynczym zdjęciu.
Zobacz jak wyglądają zdjęcia HDR wpisując w wyszukiwarkę
internetową
"HDR images" lub kliknij
Tutaj
Oglądając zdjęcia HDR można odnieść wrażenie, że są one
zbyt nienaturalne wręcz niekiedy bajkowe, tak jakby
aplikowano im efekty komputerowe. Jednak prawdziwe
(wolne od efektów) zdjęcia HDR to rzeczywistość,
pokazana tak, jak ją widzimy naszymi oczami, a której
aparat nie jest w stanie uchwycić na pojedynczym zdjęciu. Programy do edycji
fotografii HDR posiadają zdolność tworzenia wersji
surrealistycznych i takie zdjęcia można też tam spotkać. Nie
ma w tym nic złego pod warunkiem, że powstały one
celowo, a nie przypadkowo np wskutek błędu lub niewiedzy autora.
Pojedyncze zdjęcie z
normalnym naświetleniem
Zdjęcie HDR stworzone w
programie EasyHDR z 3 zdjęć wyjściowych z różnym
naświetleniem - 2EV, 0EV, +2EV
Pojęcia podstawowe w fotografii HDR
Dla łatwiejszego zrozumienia zagadnień fotografii HDR
warto zapoznać się z jej podstawami.
Najbardziej trafnym tłumaczniem najważniejszego zwrotu
dotyczącego fotograffi HRD z jezyka angielskiego
czyli "Dynamic Range" jest "rozpietość tonalna".
Poprawnym tlumaczeniem jest też określenie "zakres
tonalny", które można używać zamiennie. Natomiast często
używany zwrot "zakres dynamiczny" wydaje się być zbyt
szerokim, pasującym do wielu innych procesów fizycznych
nie tylko świetlnych.
"Dynamic Range" w fotografii, czyli rozpiętość tonalna
zdjęcia, jest to rożnica jasności między
jego obszarem najjaśniejszym i obszarem najciemniejszym w
których widoczne są szczegóły.
Definicja ta może być także używana do
okrślania rozpiętości tonalnej:
- fotografowanej sceny
- obrazu tworzonego w aparcie fotograficznym na matrycy
lub filmie
- obrazu drukowanego lub wyśwetlanego
- ludzkiego oka.
Jak widać określenie tonalna/tonalny w fotografii
dotyczy jasności, a dokładniej intensywności szarości
lub koloru i mierzona jest jednostką ekspozycji fotograficznej EV
(ang. Exposure
Value).
Początkiem skali jest 0 EV, a zmiana intensywności o 1
EV oznacza dwukrotne zwiększenie lub zmniejszenie ilości
światła podczas naświetlania matrycy lub filmu. Można to
uzyskać przez dwukrotne wydłużenie lub skrócenie czasu
naświetlania albo przez zmianę wielkości otworu
przysłony o jedną działkę/stopień. EV jest jednostką
logarytmiczą, zatem zmiana o 2 EV powoduje
cztrokrotne zwiększenie lub zmniejszenie ekspozycji, a
zmiana o 3 EV już ośmiokrotne itd. Ekspozycja
wymagana do prawidłowego naświetlenia zdjęcia zależy od
czułości naświetlanego elementu i należy ją podawać w
odniesieniu do wartości ISO marycy lub filmu, np 100
ISO, f/16, 1/150s.
Kolejnym pojęciem, które jest rownież często używane w
fotografii HDR jest kontrast, niekiedy błędnie utożsamiany
z rozpiętością tonalną.
Kontrast jest to stosunek jasności
najjaśniejszego obszaru zdjęcia do jasności obszaru
najciemnieszgo.
Z takiej własnie definicji wynika forma jego
wyrażania/zapisu (100:1, 100 000:1 itp). Także ta
definicja może po pewnej modyfikacji służyć do
określania kontrastu innych obrazów rejestroanych,
drukowanych czy wyświetlanych oraz fotografowanej sceny.
Wyświetlanie lub rejestrowanie |
Kontrast |
Rozpiętość
tonalna w EV |
Oko ludzkie z długo trwajacą akomodacją |
1 000 000 : 1 |
20 EV |
Scena w pełnym słońcu na zewnatrz |
100 000 : 1 |
17
EV |
Negatyw |
1000:1 - 2000:1 |
10
-11 EV |
Monitor |
500:1 |
9
EV |
Lustrzanki cyfrowe |
300:1 |
8
EV |
Papier błyszczący wysokiej jakości |
200:1 |
7.6 EV |
Papier błyszczący zwykłej jakości |
100:1 |
6.6 EV |
Aparaty kompaktowe |
100:1 |
6.6 EV |
Film do przeźroczy |
64:1 |
6
EV |
Papier matowy wysokiej jakości |
50:1 |
5.6 EV |
Jak rozumieć histogram
Histogram obrazuje rozkład pikseli w zależności od ich
jasnosci. Oś pozioma reprezentuje skalę szarości od
zupełnej czerni po lewej do czystej bieli po prawej. Oś
pionowa pokazuje ilość pikseli, jaka jest
przyporządkowana poszczególnym stopniom jasnosci
A.
Normalne |
B. Niedoświetlone |
Prześwietlone |
|
|
|
|
|
|
A. Zdjęcie o normalnej
ekspozycji sceny o wysokim kontraście
B. Zdjęcie niedoświetlone.
Widać wyraźne odsunięcie od bieli i wysoką koncentrację
pikseli w czerni
C. Zdjęcie
prześwietlone. Widać odsunięcie od czerni i znaczną
ilość pikseli reprezentujących czystą biel
Wszystko dla oka
Cała fotografia cyfrowa polega w zasadzie na totalnym
oszukiwaniu naszych oczu, gdzie się tylko da i jak
dotychczas skutecznie. Z tonalnością nie jest tak łatwo
jak to było z rozdzelczością.
Ludzkie oko jest zdolne weryfikować rozpietości
tonalne wymienionych wcześniej
urządzeń, sceny oraz powstających fotografii. Dzięki
zdolności akomodacji potrafii rozrożnić 16 milionów
odcieni jasności. Jest zdolne widzieć bardzo słabe
gwiazdy 7 wielkości gwiazdowej, aż do bardzo jasnych
obiektów w pełnym słońcu. Zdolność
tworzenia obrazów o rozpiętości tonalnej ludzkiego oka,
czyli fotografii HDR jest obecnie głównym celem
producentów sprzętu fotograficznego i programów
komputerowych na świecie. Meta w tym ewntualym wyścigu
jest więc wyraźnie określona i znajduje się dosyć
blisko. Nie ma przecież potrzeby, aby sprzęt rejestrował
i odtwarzał coś więcej, czego mimo względnej
doskonałości ludzkie oko nie będzie w stanie zobaczyć.
Jakie są sposoby zwiększenia rozpiętości tonalnej.
Najbardziej
obiecującym i zarazem kompleksowym rozwiązaniem jest
budowa matryc, które będą zdolne rejestować pełną
rozpietość tonalną dowolnej sceny bez konieczności
posługiwania się programem komputerowym.
Zapewne każdy zauważył, że w powyższej tabeli
niespodziwanie wysokie miejsce pod względem zdolności
rejestaracji rozpietości
tonalnej zajmuje negatyw. Okazuje się, że rejestracja
obrazu na negatywie przebiega zupełnie inaczej niż
dzieje się to na dzisiejszych matrycach aparatów
cyfrowych. Na czym polega ta różnica. Podczas ekspozycji
sensory matrycy podlegają stałemu nasycaniu
proporcjonalnie do stopnia ich naświetlenia.
Najaśniejsze miejsca obrazu, są więc narażone na
prześwietlenia, gdyż osiągają względnie szybko maksymane
nasycenie, zanim zostaną prawidłowo naświetlone
ciemniejsze miejsca obrazu, co daje czystą
biel i brak jakichkolwiek szczegółów w konsekwencji
ogranicza rozpiętość tonalna. Natomiast na
negatywie proces nasycania przebiega
nieliniowo, w tym przypadku coraz wolniej w miare
zwiększania stopnia naświetlenia. Zadaniem
twórców nowych matryc będzie więc wyposażenie ich w
sensory, które będą posiadać charakterystykę podobną do błony negatywowej. Pierwsze aparaty z taką matrycą,
pojawiają się już na rynku. Gdy uda się ten cel osiagnąć
aparaty będą zdolne wykonywać zdjęcia HDR bez
wspomagania programowego. Będzie to jednak tylko połowa
sukcesu. W parze muszą iść urządzenia do wyświetlania i
druku. Póki co musimy się zadowolić
połśrodkani i to jeszcze ze znacznymi ograniczeniami.
Jak
zwiększyć rozpietość tonalną zdjęć.
Metoda 1
Metodę tę trudno określać mianem HDR, gdyż nie zwiększa
praktycznie rozpiętości tonalnej, ale należy o niej
wspomnieć bo stanowi najprostszą próbę odzyskania
szczegółów w cieniach. Polega ona na wykonaniu 1
zdjęcia tak, aby dobrze były odwzorowane najjaśniejsze
jego miejsca, a poźniej w programie do edycji poprawić
widoczność szczegółów w jego najciemniejszych obszarach.
Uzyskany efekt nie będzie specjalnie imponujacy, a na
dodatek pojawią się problemy z szumami, nie mniej jednak
w wielu przypadkach bywa ona jedyną możliwością poprawy
zdjęc np już wykonanych.
Metoda 2
Nazywana jest pseudo HDR. Tym razem polega na wykonaniu
pojedynczego zdjęcia i
zarejestowanie go najlepiej w formacie RAW. Następnie
zdjęcie pddawane jest obrobce w programie HDR z wbudowaną
funkcją pseudo HDR, czyli aplikowania efektu HDR do
pojedynczego zdjęcia. Ostateczny efekt nie jest także
imponujący, gdyż nie zwiększa faktycznej rozpiętości tonalnej.
Zaletą tej metody jest możliwość
zastosowania w przypadku scen ruchomych, oraz zdjęć już
istniejących.
Metoda 3
Jest to najłatwiejsza metoda tworzenia zdjęć HDR i
sprowadza się do użycia
wbudowanej w aparacie funkcji HDR.
Niestety jak dotychczas jakość tak tworzonych zdjęć jest
jednak niższa od tych uzyskiwanych metodą przy pomocy
niezależnego od aparatu fotograficznego programu
komputerowego HDR.
Metoda 4
Polega ona na wykonaniu co najmniej dwóch zdjęć
identycznie skadrowanych z różnym naświetleniem, oraz z
zachowaniem takiej samej głębi ostrości i jeszcze kilku
innych wymogów. Pierwsze zdjęcie z ekspozycją
zapewniającą dobrą widoczność szczegółów w jego
najjaśniejszych obszarach, a drugie ze szczegółami w
obszarach najciemniejszych. W praktycznie używane są
minimum trzy zdjęcia. To trzecie jest wykonywane z
normalnym naświetleniem co zapewnia dobre odwzorowanie
szczegółów w półcieniach. Maksymalna ilość zdjęć
składowych zależy od kontrastu danej sceny i dochodzi do
7, a niekiedy nawet do 9 zdjęć.
Tak przygotowany materiał fotograficzny poddawany jest
następnie obróbce przez wybrany program do tworzenia
zdjęć HDR. Ogólny algorytm w/g którego programy
komputerowe tworzą zdjęcia HDR będzie omowiony poźniej i
należy go poznać, aby zrozumieć na czym polega
fotografia HDR.
Oto lista 10 najlepszych programów HDR według jednego z
profesjonalnych portali internetowych
Zobacz pełna listę
i przegląd programów HDR (strona po angielsku)
1. Aurora HDR (tylko MAC ) Cena
$99
http://aurorahdr.com
2. EasyHDR Cena $30-$65
http://www.easyhdr.com
3. Photomatix Pro Cena $39-$99
http://www.hdrsoft.com
4. HDR Project 4 Cena $49-$198
5. Oloneo HDR (tylko Windows) Cena $59-$149
6. SNS-HDR (tylko Windows)
7. Machinary HDR (tylko Windows)
8. Dynamic Photo-HDR
9. HDR Darkroom
10. HDR Expose
Pozycje od 1-3 ocenione zostały na 5 gwiazdek.
Niespodzianką jest to, że w tej dziesiątce nie ma
programu Photoshop CC, gdyż oceniony został tylko na jedną
gwiazdkę. Przy wyborze programu nie koniecznie trzeba
się kierować niniejsza listą. Należy zwracać uwagę
czy dany program jest samodzielny, czy może pracować
jedynie jako wtyczka/plug in/ innego programu np.
Photoshop. Wiele firm oferuje bezpłatne wersje próbne i
od takiej wersji najlepiej rozpoczynać poszukiwania
najbardziej odpowiedniego dla siebie programu.
Potrzebny sprzęt i oprogramowanie.
Zdjęcia wyjsciwe do tworzenia HDR można wykonać niemal
każdym aparatem cyfrowym wyposażonym w obiektyw
szerokokątny, jednak najlepiej aby miał kilka istonych
funkcji wymienionych poniżej. Dodatkowy sprzęt powinien
pomóc zapewnić identyczność kadrów, tak aby je rożniła
jedynie ekspozycja.
1. Aparat fotograficzny z możliwością użycia:
"braketingu" ekspozycji,
zapisu zdjec w formacie RAW,
wyswietlania histogramu,
uzycia trybu manualnego
punktowego pomiaru światła
2. Obiektyw szerokokątny
2. Solidny statyw
3. Wężyk spustowy lub zdalnie sterowany wyzwalacz
migawki.
4. Dodatkowe karty pamięciowe do wielokrotnego zapisu
zdjęć w formacie RAW.
5. Program do tworzenia zdjęć HDR
Bardzo przydatnym urządzeniem byłby Promote Control
firmy Promote Systems gdyby nie jego cena (B&H $329)
Tutaj można go zobaczyć na stronie producenta, albo
na stronie
http://www.promote-control.com
Wybór sceny i ustawienia braketingu
W praktyce spotkamy się z wieloma scenami, których cała
rozpietość tonalna będzie mogła być zarejestrowana przez każdy
aparat cyfrowy. Dla przykladu może to być krajobraz spowity mgłą.
Aby ocenić czy aparat jest w stanie zarejestrować daną
scenę, najlepiej jest wykonać zdjęcie z pomiarem
punktowym światła w najjasniejszym miejscu
sceny i zobaczyć jak wygląda histogram. Jeśli cały
wykres naświetleń mieści się między krańcowymi punktami
czerni (po lewej) i bieli (po prawej) scena może byc
zarejestrowana przez aparat w jej pełnej rozpiętości
tonalnej. Nie znaczy to jednak, że nawet w takich
przypadkach nie mozna eksperymentować z HDR, które daje
niekiedy zupełnie inny, ciekawszy obraz.
A jak podchodzić do scen z dużą rozpietością tonalnąą. Na
początek można by przyjąć, że wykonanie 3 zdjęć przy
braketingu 2 EV (stopnie ekspozycji) będzie
wystarczające dla wiekszości scen krajobrazowych. Oto
kilka przykładów scen i orientacyjnych ustawień przy
braketingu stopniowanym co 2 EV
Krajobraz we mgle - 1 do 3 zdjec
Krajobraz z czystym niebem - 3 zdjecia
Krajobraz w dzień z chmurami, niebem i slońcem - 3 do 5
zdjec
Krajobraz z całkowitym zachmurzeniam - 3 zdjecia
Wshód i zachąd słońca - 3 do 5, a niekiedy nawet 7 zdjec
Las w słoneczny dzień 3 do 5 zdjec
Wnętrze bez okien w kadrze 1 do 3 zdjec
Wnętrze z oknami w kadrze 7 zdjęć
Pomimo, że każdy program posiada zdolność wyrównywania
obrazów (picture alignment), to należy i tak zwracać
szczególną uwage na zapewnienie stabilności aparatu podczas
fotografowania dla HDR.
Porady zapewniające stabilność ujęcia
Zawsze, kiedy to jest tylko możliwe używaj solidnego
statywu
Dociążaj statyw, aby zniwelować wpływ wiatru, lub
osłaniaj aparat przed nim
Unikaj instalowania statywu na drgającym/ruchomym/
podłożu jak np
most lub wiadukt,
pobliże przejazdu
ciężkich pojazdów,
obiekty utrzymujące się na
powierzchni wody lub podlegające falowaniu
inne
Zawsze używaj wężyka spustowego, lub zdalnie sterowanego
wyzwalacza migawki, albo timera.
Używaj funkcji zamykania lustra, kiedy tylko czas
ekspozycji będzie krótszy niż 1/15 sekundy.
Nie zmieniaj nastaw w czasie robienia serii zdjęć
Wyłącz funkcje optycznej stabilizacji obrazu, gdy aparat
jest zainstalowany na statywie. Mechanizm stabilizacji dokonuje
pewnych funkcyjnych .przesunięć pdczas procesu stabilizacji.
Programy HDR radzą sobie także nie najlepiej z innymi
różnicami na zdjęciach wyjściawych HDR np. z różną głębią
ostrości, z ruchomymi elementami na zdjęciu itp. Znaczy
to, że przy wykonywaniu serii zdjęć należy zrobić
wszystko, aby takich rożnic uniknąć, i zawsze pamiętać,
że HDR obsługuje najlepiej sceny statyczne.
Porady jak uniknąć innych różnic
Zwaracaj uwagę na trudno zauważalne zmiany w scenie jak
ruch chmur i ich cieni na ziemi, falowanie i przepływ wody,
uginanie się drzew i gałęzi, trzepotanie liści na wietrze,
przelatujące ptaki itp. Zawsze upewnij się jak
progran HDR sobie z tym poradził i dokonaj ewntualnych
poprawek.
Używaj wyłącznie priorytetu przysłony, aby zapewnić jej
stałą wielkość podczas serii zdjeć, co zapewni taka sama głębię ostrości
Staraj się skrócić maksymalnie czas między wykonaniem
poszczególnych zdjęć danej serii
Ustaw czułość matrycy na najmniejszą wartość dostępną w
aparacie. Dla większości aparatów cyfrowych będzie to ISO
100. Unikniesz wtedy wysokiego poziomu szumów w
ciemniejszych obszarach zdjęcia, które program HDR
dodatkowo wzmocni.
Zapewnij ten sam punkt ostrzenia dla każdego zdjęcia
serii posługując się trybem manualnym.
Wyłącz funkcje automatycznego balansu bieli i ustaw go
najlepiej jak to możliwe dla istniejących warunków
oświetleniowych. Jeśli zdjęcia są rejestrowane w formacie
RAW będzie możliwość późniejszej korekty balansu bieli,
kiedy zajdzie taka potrzeba
Inne porady
Rejestruj zdjęcia w formacie RAW także z wielu innych
powodów, głównie dlatego, że daje lepsze efekty podczas
tworzeniu zdjęć HDR
Miej duży zapas miejsca na kartach pamięciowych. Seria
zdjęć rejestrowanych w RAW potrzebna do stworzenia
pojedynczego zdjęcia HDR wymaga niekiedy ok.150 MB a
nawet więcej. Łatwo to obliczyć mnożąc średnią pojemność
pliku RAW danego aparatu przez ilość zdjęć w serii.
Używanie programu HDR
Zdjęcia przygotwane w/g powyższych zasad powinny być
poddane obróbce przez program HDR bez jakiejkolwiek
wcześniejszej ingerencji, chociaż można to robić w
ramach eksperymentów, które mogą przynieść niekiedy
ciekawe efekty. Także dopuszczalne jest wcześniejsze
likwidowanie szumów wg odpowiedniego postępowania.
Dalsza część dotycząca
używania prograpu HDR jest jeszcze w przygotowaniu.
Poniżej 3 zdjęcia wyjściowe i zdjęcie wynikowe utworzone
w programie EasyHDR
|
Niedoświetlone przy
-2 EV |
|
|
Prześwietlone + 2EV |
|
|
Ekspozycja normalna 0 EV |
|
|
HDR
stworzone w programie EasyHDR |
|
|
Ocieplone
w programie Photoshop |
|
"Zdjęcie
krajobrazowe to nie dokument" |
Strona jest nadal w budowie,
Wszelkie uwagi są mile widziane
contact@bestscenictours.com |
Fragment rynku w Tarnowie (HDR) Czerwiec 2016, Edward
Madej
|
Opracowanie
i fotografie Edward Madej
Zapraszam na stronę
www.bestscenictours.com |
|
|
|
|
|
To trzeba zobaczyć
Must see places |
|
|
Dziki Zachod
Wild West |
|
|
Jak fotografowac
How to photograph |
|
|
Wycieczki odbyte |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|